VITAMIN MIRACLE: Pemakanan Sepanjang Wanita Berpantang

26 April 2018

Pemakanan Sepanjang Wanita Berpantang






Antara makanan berkhasiat yang sebaiknya dimakan ketika berpantang adalah;-



Jamu Kebanyakan ibu-ibu berpantang mengamalkan pemakanan jamu bagi memulihkan semula tenaga dan memperbaiki bentuk badan agar kembali asal. Namun, jamu tidak sesuai dimulakan di awal waktu berpantang kerana mengandungi bahan yang boleh menjejaskan kesihatan bayi yang disusukan sebab sifatnya yang panas. Jamu juga tak digalakkan sebab kebanyakan bayi lepas lahir ada Jaundice.. Kena tunggu Jaundice disahkan tiada oleh doktor baru boleh makan jamu... Kebanyakan jamu tak sesuai diambil ketika masih ada nifas... Jadi kena pastikan jamu yang benar-benar sesuai untuk badan.



Rempah Ratus – Rempah ratus yang digunakan di dalam masakan dikatakan mampu mengurangkan berat badan dan memulihkan tahap kesihatan ibu. Antara rempah ratus yang biasa digunakan dalam masakan ialah..  kulit kayu manis, jintan, lada hitam, halba dan sebagainya.



Bawang Putih – Berfungsi untuk mengembalikan tenaga yang hilang ketika bersalin, mampu membuang angin dan juga melancarkan peredaran darah di dalam tubuh.



Halia Muda – Halia bagus ditambah ke dalam masakan kerana ianya boleh memecahkan angin di dalam badan, memanaskan badan dan melancarkan proses penghadaman.



Kunyit Kunyit sering dijadikan sebagai minuman kerana dikatakan mampu mengecutkan rahim dan mencuci darah.



Asam Jawa – Membantu dalam mengatasi masalah membuang air besar selain menyegarkan tubuh.



Sayur dan ulam-ulaman – Sayur dan ulaman membantu ibu untuk mengelakkan sembelit dan membekalkan vitamin serta mfineral untuk membantu mengembalikan kecergasan ibu berpantang.



Sawi – Sayur sawi dipercayai dapat membuang angin di dalam tubuh ibu. Tapi kena pilih sawi yang sesuai dengan tubuh badan kita...sebab sawi ada banyak jenis... Ada beberapa jenis yang mungkin tak sesuai dengan badan.



Pegaga – Daun pegaga dipercayai mampu menambahkan ingatan dan merehatkan minda. Ia dapat mengatasi masalah kemurungan dan kerap lupa selepas bersalin. Sedap dibuat ulam... Tapi pegaga jenis daun kecil lagi sedap dari pegaga gajah..



Peria – Peria sangat membantu untuk mengatasi masalah sembelit. Ibu berpantang perlu menjaga pemakanan untuk mengelakkan buasir yang mudah menyerang ketika berpantang. Peria juga dipercayai dapat meningkatkan penghasilan susu ibu serta melancarkan peredaran darah. MF tak boleh makan peria sebab berangin badan... Mungkin bagi orang lain takde masalah...



Ikan tenggiri dan haruan – Pemakanan ikan tenggiri dan haruan dapat membantu menyembuhkan luka dalaman dan luaran serta membantu menegangkan kulit tubuh. Ia juga menaikkan seri wajah. Berpantang kali ni tak makan ikan haruan sebab takde jual dan susah nak dapat...



Ayam dan daging – Ia merupakan sumber protein haiwan yang penting untuk memulihkan tenaga ibu selepas bersalin. Setakat ni makan ayam je.. Daging belum makan lagi... Insha Allah.. Lepas 44 hari berpantang akan makan daging pula untuk sambung pantang 60 hari.



Buah Oren: Buah oren bagus sebagai bekalan vitamin C semulajadi dan agen Penyembuhan dalaman dan luka luaran. Ni lah buah yang selalu dok makan pun dalam pantang... Kalau ikut orang tua dulu.  Buah tak boleh makan langsung... Tapi pantang tu rasa macam tak boleh nak terima...sebab ada je buah yang sesuai tak bersifat sejuk, berair dan berangin seperti buah oren ni..



Alhamdulillah..  
Sentiasa berdoa moga Allah  beri kesembuhan cepat... Itulah wanita kan...Pengorbanan besar Supermom!!




CADANGN MENU 1:


CADANGAN MENU 2:


CADANGAN MENU 3:

CADANGAN MENU 4:
CADANGAN MENU 5:
CADANGAN MENU 6:
CADANGAN MENU 7:
CADANGAN MENU 8:
CADANGAN MENU 9:
CADANGAN MENU 10:
CADANGAN MENU 11:

Ha...itu secara tradisional, bagi yang tak larat nak makan banyak dan nak bekalkan nutrisi cepat dan pantas ada cara moden.  Apa lagi Set Berpantang Shaklee yang Superb!!!

.





Ha..inilah dia as recommended by Shaklee..dan kalo yang nak cepat baik luka tu add je zinc.. tapi buat masa sekarang zinc compleks masih belum ada.  Set ini sampai lepas pantang, then Bf anak sampai nak pregnant balik pon boleh ni..mantain kesihatan, kewanitaan.

Disyorkan juga tambah Gla Compleks untuk mengimbangi hormon selepas melahirkan anak.

Kenapa perlunya semua set ni?

Energyzing soy protein (ESP)
  • ESP adalah protein soya Non-GMO yang amat penting dalam kehamilan terutama pada trimester ke 2 dan ketiga kerana pada waktu ini bayi berkembang dengan pantas.
  • Merupakan blok2 pembinaan asas bagi janin dan ibu
  • Membantu dalam penghasilan susu ibu selepas bersalin
  • Membantu dalam penghasilan kolagen yang juga amat penting dalam pembentukan tulang rawan,otot-otot dan tulang fetus
  • meningkatkan sistem imun bayi dan ibu
  • Mengelakkan kekurangan vitamin c pada bayi selepas lahir (exclusive breastfeeding)
Vitalea
  • Membantu membekalkan zat besi yang secukupnya ketika hamil
  • Elak risiko anemia dan kelahiran kurang matang
Bcomplex
  • Mengandungi asid folik yang sangat penting sepanjang kehamilan dan selepas bersalin
  • Pengambilan yang konsisten membantu mengurangkan risiko bayi dilahirkan dengan kecacatan tiub neuron sehingga 70%
  • membekal kan tenaga, penghasilan hormon dan sel darah merah
  • menyokong sistem saraf
Ostematrix
  • Lengkap dengan magnesium dan vitamin D untuk penyerapan kalsium yang efektif
  • 40% daripada susu ibu mengandungi kalsium, jadi sangat membantu dalam penyusuan susu ibu 
  • Ostematrik sangat penting selepas bersalin bagi mengelakkan sembelit sepanjang proses berpantang.  Sembelit yang paling ditakuti sewaktu berpantang.


Omega Guard
  • Anti Keradangan
  • Melancarkan peredaran darah ibu yang berpantang di samping menjaga kesihatan ibu dan anak sepanjang berpantang.
  • Meningkatkan IQ bayi yang menyusu dengan ibu dalam berpantang.


Alfalfa
  • Digunakan secara tradisional dalam meningkatkan penghasilan susu ibu(milk booster)
  • Menghalang masalah sembelit dan retensi air
GLA
  • Mengimbangi hormon ibu selepas bersalin 
  • Hormon ibu seperti roller coaster sepanjang kehamilan dan selepas bersalin, jadi GLA memainkan peranan penting bagi mengembalikan keseimbangan hormon dan mebantu keadaan period lebih teratur.

 Testimoni  Berpantang dengan Set Berpantang Shaklee
 




Moga Infomasi membantu ibu yang sedang dalam berpantang..
Boleh wassup kak ja www.wassup.kakja.my/0127677266/setberpantang
Komen
0 Komen

No comments:

VITAMIN MIRACLE © . Designed by MaisarahSidi.com